Spoedreparatie glas na inbraak: hoe werkt dit?

Als de wintermaanden aanbreken en het buiten steeds vroeger donker wordt, dan komen dieven… als dieven in de nacht. Ze breken een ruit, klimmen je woning of bedrijf in en grijpen naar alles wat van waarde is. Dat je spullen verdwijnen is al erg genoeg, maar je stuit ook op een kapotte ruit, die je woning of bedrijf wederom kwetsbaar maakt voor een nieuwe inbraak. Een spoedreparatie? Die is nu van heel groot belang! Maar... hoe komt dit tot stand?
Stap 1. Je belt met je lokale glaszetter
Via Glasprobleem Kwijt vind je een glaszetter die in jouw woon- of werkplaats actief is. Bel je hem voor een spoedreparatie, dan is hij uiterlijk twee uur na je belletje ter plekke. Mogelijk komt hij zelfs tegelijk met de politie aan, want die moet je natuurlijk ook inlichten. Toon de glaszetter de kapotte ruit en hij gaat als volgt aan de slag:
- Hij neemt de maten op voor de nieuwe ruit.
- Hij noteert de benodigde glassoort. Misschien wil je na deze inbraak wel inbraakwerend glas plaatsen? Of in ieder geval een steviger glassoort?
- De glaszetter zorgt voor een noodvoorziening, indien nodig.
Stap 2. De glaszetter plaatst een noodvoorziening
Nieuw glas kan nooit op dezelfde dag van de inbraak worden geplaatst. Dat komt omdat de glaszetter eerst de maten moet opnemen en het glas nog moet bestellen. Intussen durf je niet met een open gat te gaan slapen, zeker niet als de inbraak in de avond of in de nacht heeft plaatsgevonden. Bovendien is een noodafdichting ook prettig als je de warmte in je woning niet wilt laten ontsnappen… Jouw glasspecialist pakt het dan als volgt aan:
- Hij plakt een stuk glas over het gat met siliconenkit.
- Scherpe randen worden afgeplakt met tape.
- In bepaalde gevallen kan de ruit ook geblindeerd worden met houten panelen.
Waarom de voorkeur voor een glasplaat over het gat? Als je alles dichttimmert voel je je misschien wel iets veiliger, maar er komt vrijwel geen licht binnen. Nu duurt het twee of drie weken voor het bestelde glas er is, dus je zult je moeten afvragen of je wel zo lang in het donker wilt zitten. En wat gebeurt er eigenlijk met het oude glas? De glaszetter kan dit meenemen om het te laten recyclen.
Stap 3. De glaszetter belt je voor een nieuwe afspraak
Als het bestelde glas eenmaal bij de glaszetter is aangekomen, neemt hij contact met je op voor een nieuwe afspraak: hij kan dan het glas komen zetten! Dit doet hij natuurlijk met uiterste zorg, zoals hij dat beroepsmatig gewend is. Is het glas te zwaar en/of dient dit op een hogere verdieping geplaatst te worden? Dan regelt de glaszetter ook een kraan om het glas op een veilige en verantwoorde manier te vervoeren en te plaatsen.
Eindelijk nieuw glas! Maar hoeveel betaal je?
Ben je verzekerd tegen glasschade? Dan kun je de factuur van jouw lokale glaszetter naar je verzekeringsmaatschappij sturen. Niet verzekerd? Dan zul je de glaszetter zelf moeten bekostigen. Maar wat vraagt deze eigenlijk voor een spoedreparatie, dan wel voor het plaatsen van nieuw glas? De hoogte van de prijs wordt door de volgende zaken bepaald:
- Het type glas
- De afmeting van het nieuwe glas
- Het plaatsen van een noodvoorziening (hier geldt een toeslag voor)
- Tijdstip van de melding (voor avond- of weekendwerk geldt ook een toeslag)
- Het aantal uren dat de specialist moet werken
- Eventueel gebruik van een kraan
Uiteraard kan inbraakwerend glas bijdragen aan een veiligere woning of bedrijf. Als je hier meer over wilt weten - na een inbraak of juist om een inbraak voor te zijn - kun je via Glasprobleem Kwijt altijd contact opnemen met jouw lokale glaszetter. Jouw wensen worden snel omgetoverd in professioneel werk!